Підсумковий урок за темою "Іменник"
Тема: Підсумковий урок за темою «Іменник».
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів із теми «Іменник», розвивати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці, розвивати усне й писемне мовлення учнів, інтерес до історії свого народу, його традиції, виховувати почуття поваги до своєї країни.
Тип: урок-подорож із застосуванням ІКТ.
Обладнання: проектор, комп’ютер, кошики, картки із назвами товару.
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів
Сідайте, діти, зручно. Перевірте ще раз готовність ваших робочих місць.
Урок у нас сьогодні не зовсім звичайний. Наше з вами завдання, звичайно, не хвилюватися, а бути в першу чергу максимально уважними, сумлінними і активними.
Не лякайтесь помилок, адже не буває ніякої праці,як і життя без помилок і труднощів. А щоб навчання було результативним, продовжимо сьогодні вчитися і працювати.
Почнемо з повторення вивченого. До речі, повторення – найкращий метод для успішного запам’ятовування.
- Чи знаєте ви, що таке ярмарок?
- Чи доводилось комусь із вас бувати на ярмарку?
- В якому місці кожен рік проходить ярмарок?
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Сл. №2
1. Вступне слово.
Сьогодні ми з вами всі разом поїдемо на ярмарок, відчуємо святкову атмосферу цього надзвичайного дійства. Їхатимемо на двох підводах (діти об’єднуються у дві групи)А під час подорожі будемо зупинятися для того, щоб виконати деякі завдання: згадаємо все про іменник, його граматичні ознаки, тобто повторимо все, що вивчили про цю частину мови. У групах будуть керманичі, ті, хто буде керувати групою, а в кінці уроку оцінить роботу кожного. Тож… Поїхали!
Для початку у робочих зошитах запишіть число, класна робота та тему уроку…
2. Робота з текстом
(Учитель зачитує уривок із твору Остапа Вишні про ярмарок, читання тексту супроводжується показом слайдів)
- Зараз ви прослухаєте текст, але вашим завданням буде – запам’ятати іменники, які ви почуєте
Сл. №3 Благославилося на світ. Сл. №4 Виткнулося заспане сонце, стьобнуло промінням по луках, по степах, по садках, по левадах. І видко: аж-аж-аж гоп до того ліска, куди око дістане, дорогою воли потяглися… Сл. № 5 І кіньми, і волами, Сл. № 6 і коровами. З кучами з сіном, з соломою… А на возах і кури, і вівця скручена, і теля мекає, і порося верещить…А за возами – гей! Цоб! Цабе! Н-н-но!
На ярмарок. Сл. № 7
І їдуть, і їдуть, і їдуть… Сл. № 8 І дорога вже не дорога. А строката величезна гадюка, жива і покручена, що за отой лісок, не поспішаючи полізла… І де її голова, хвіст – невідомо …
А наш віз вискакує з тої гадюки, торохтить по грудках, шелестить травою…
Робота із текстом
- Назвіть іменники, які ви запам’ятали.
- А доведіть, що слова, які ви назвали є іменниками. Що таке іменник?
Сл. № 10 (текст на спроектованому екрані)
- Випишіть по 2 іменника що належать до різних відмін. (перевіряємо)
- Чи до кожної відміни ви записали іменники?
- До якої відміни ви не записали іменники?
- Які іменники належать до ІІІ відміни?
- Запишіть свої приклади іменників ІІІ відміни.
(перевіряємо)
3. Інсценівка діалогу.
Ідемо ми на ярмарок і зустріли двох людей, які про щось розмовляють. Давайте їх послухаємо…
- Гей, дядьку, куди їдете?
- На ярмарок, куди ж іще?
- А звідки ви?
- З ковалів.
- Та я не питаю, якого ви роду. Село ваше як зветься?
- Та й кажу ж Ковалі.
- А самі ви хто будете?
- Коваль.
- Хе-хе… Щось ви, дядьку, маленький та плохенький, як на коваля.
- Та я не коваль, а Коваль. У нас у Ковалях усі Ковалі, а ковалів тільки троє.
Завдання.
- Як називається розмова двох осіб? (діалог)
- Як ви зрозуміли останню репліку «У нас у Ковалях усі Ковалі, а ковалів тільки троє» Сл. 10
Запишіть це речення, визначте загальні й власні назви, поясніть їх написання. (перевіряємо)
Поясніть, як раніше давали людям прізвища. Чи впливали на це ремесла, військова та торгівельна діяльність?
· Яка різниця між словами:Стельмах і стельмах, Гончар – гончар, Коваль і коваль, Слюсар і слюсар? Сл.11
· Які з них найдавніші?
(на наступному слайді світлина Сорочинського ярмарку;)
Сл. № 12
Ось нарешті ми й приїхали на ярмарок. Тут «все крутиться, шкварчить, співає, кричить, танцює, мекає, мукає, кукурікає, чумакує, лається». І чого тут тільки не побачиш і не почуєш. А скільки всього можна прикупити. Давайте й собі щось придбаємо.
4. Колективна робота біля дошки
Завдання. (учні виходять до дошки й прикріплюють до кошика іменники, вправа виконується замість фізхвилинки)
На дошці висять кошики. Треба покласти до них назви куплених речей, але щоб у 1-му кошику всі вони були іменниками, що вживаються тільки в однині, у 2-му – тільки у множині. (перевіряємо)
Зошит, ведмідь, теля, олівці, казки, ложка.
коріння, молоко, чай, бензин, борошно, олія
Сани, окуляри, штани, ворота, парфуми, гроші.
5. Мозгова атака «Рід іменників»
Сл. № 13 Багато всякого люду на ярмарку. Сл. № 14 Дивіться стоять суддя, староста, сирота, нероба, посіпака, неборака.
- А що ж об’єднує цих людей? (всі назви – іменники спільного роду)
Завдання.
Запишіть речення і доведіть, що це іменники спільного роду. (перевіряємо)
6. Робота в зошитах
Дітям пам"ятати слід,
Що іменник має рід
Чоловічий- значить "він": Учень, хвіст, портфель, пінгвін.
А жіночий рід - "вона",
Дружба , ластівка , весна.
Є й середній рід- "воно":
Вухо, яблуко , вікно.
Запишіть іменники в три колонки
Жін. р. Чол. р. Сер. р
Синичка,вітер, сонце, ліс, зграя, ялинка, дятел, килим,
візерунок, радість, край, доброта, село, озеро.
- А тепер згадаймо, як визначаємо рід незмінюваних іменників іншомовного походження.
(відповіді
Назви тварин звичайно мають ч.р. (можливе розрізнення за статтю)
Назви неістот належать до іменників середнього роду
Рід власних іменників визначаємо за загальною назвою
У складноскорочених іменниках рід визначаємо за родом головного слова) Сл. № 15
А ми йдемо далі…
7. Завдання для капітанів
Сл. №16 Завдання.
Визначте рід іменників: Шимпанзе, поні, журі, шосе, ГЕС, радіо, мадам, бюро, Чикаго, леді, лото, метро, фрау, Тбілічі(місто), ООН, кафе, кенгуру, рагу. (перевіряємо).
8. Відмінювання іменників
Сл. № 17 А на ярмарок їдуть не тільки за товаром, але й задля розваги, бо багато тут різних ігор, жартів, конкурсів Сл. № 18. От і ми зараз трошки пограємо. Вам треба буде швидко провідміняти іменники, але відмінюватиме не один учень, а група (учні по одному з групи виходять до дошки, перший пише форму називного відмінка, другий - форму родового відмінка і т.д.). Сл. № 19 Яка група швидше й, звичайно, без помилок провідміняє.
Слова для відмінювання: сіль, мати, дядько, озеро (перевіряємо)
- Поясніть, будь ласка правопис слів в орудному та родовому відмінках.
Н сіль мати дядько озеро
Р. солі матері дядька озера
Д. солі матері дядькові озеру
З. сіль матір дядька озеро
О. сіллю матірю дядьком озером
М. на солі матері дядькові озері
К. соле мати дядьку озеро
9.Творче завдання.
З окремих слів скласти речення. Підкреслити іменники. Зробити розбір за схемою. Сл.20
Лине, серця,до,а,не,слово,стріла. (Слово не стріла, а до серця лине.)Сл.21
Команда «А». Стріла – імен., поч.ф. – серце, заг. н., ж. р., одн., Н. в., І в., тв.. гр., підмет.
Команда «Б». Серця – імен., поч. ф. – серце, заг. н., с. р., одн., Р. в., ІІв., тв.. гр., обст.
10. Розвиток усного мовлення
Складіть діалог між продавцем і покупцем на ярмарку ( За слайдами)
Розказують діалог
(- Доброго дня, тітонько!
- Доброго здоров’я!
- І краму ж у вас різного багато!
- Так я ж на ярмарок приїхала торгувати!
- А чи смачні у вас бублички?
- Смачніших за мої бублички не знайдеш на всьому ярмарку!
- То дасте покуштувати?
- Купуй та куштуй!
- А скільки ви просите?
- По копійці за штуку!
- А давайте я вам розкажу казку, а ви дасте бубликів в’язку?
- А, давай!) Сл. № 22
Походили ми з вами по ярмарку, багато почули, багато побачили, багато й виконали завдань. Ярмарок закінчується. Хто спродався, хто скупився – всім час додому.
11. Веселі перегони
- Але не всі можуть потрапити додому одночасно!
-Тож Якнайшвидше виконайте тестові завдання і прийдіть до фінішу першими!
Тестові завдання
1.Скільки іменників у наведеному реченні?
Весна днем красна,а на хліб пісна.
а) один;
б) два;
в) три .
2. Укажіть іменник середнього роду:
а) фламінго;
б)піаніно ;
в)фрау;
3.Укажіть іменник спільного роду:
а)плавчиха;
б) замазура;
в) кравчиня;
4.Укажіть іменник, який в орудному відмінку однини має закінчення -ею : 1 бал
а)рука;
б)сіль;
в)паща.
5)Укажіть іменник,у якому в давальному і місцевому відмінку однини відбувається чергування приголосних :
а)муха;
б) паща ;
в)діжа;
6.Укажіть іменник,який в родовому відмінку однини має закінчення –у :
а) ковзаняр ;
б) автобус ;
в) дощ .
7.У якому іменнику в О.в. відбувається подовження приголосних :
а) ансамбль ;
б) печаль ;
в ) день .
8.Який іменник в О.в. пишеться з апострофом :
а) любов ;
б) височинь ;
в) повість.
9. Укажіть іменник, який пишеться з не окремо :
а) (не)года ;
б) (не)друг ;
в) (не)гість .
10.Укажіть іменник ,у якому в суфіксі пишеться -и- :
а) жит..чко ;
б) стол..чок;
в) шиш..чка.
11) Укажіть іменник ,у якому в суфіксі пишеться –е- :
а)досягн..ння ;
б) плет..во ;
в) кор…ння .
12) Укажіть правильно утворені імена по батькові :
а) Вікторовна ;
б)Олексієвич ;
в) Сергіївна .
Ключ теста :
1)в ;
2)б;
3)б;
4)в ;
5)а;
6)в;
7)б;
8)а;
9)в)
10)б ;
11)а;
12) в.
-Першим прибув до фінішу…..
(перевіряються і оцінюються перші три роботи)
ІІІ. Підсумок уроку.
- А чи скупилися ви на ярмарку? Чи все згадали про іменник, все повторили, чи з усіма завданнями впоралися?
- Що сподобалосьна уроці ?
- Чи виникали труднощі під час виконання завдань?
Які саме?
(Спікери оцінюють роботу членів групи.)
Д.З. Записати речення із словом ярмарок і розібрати це речення синтаксично