Конспект уроку з української мови в 7 класі на тему: «СПОЛУЧНИК ЯК СЛУЖБОВА ЧАСТИНА МОВИ »

05.02.2016 13:12

СПОЛУЧНИК.docx (47949)

Тема: СПОЛУЧНИК ЯК СЛУЖБОВА ЧАСТИНА МОВИ

Мета: поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови; формувати вміння впізнавати сполучники в реченнях, визначати їхню функцію; розвивати в учнів навички аналізу мовного матеріалу, сприяти розвитку творчої уяви; виховувати любов до природи, зацікавлення до пізнання нового, до вивчення рідної мови.

Обладнання: підручник, комп’ютер, картки, звуковий запис співу птахів.

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Інтерактивна вправа «Очікування»

Учні на аркушах у формі пелюстки пишуть свої очікування, які зачитають в кінці уроку.

 ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Вступне слово вчителя ( звучить запис весняного щебету птахів)

Пернаті барометри

- Любі діти, а чи знаєте ви, що вивчає орнітологія? Це надзвичайно цікава і таємнича наука, бо досліджує вона птахів. Цих невгамовних госпо­дарів лісів і парків, озер і річок. Вони стали героями казок, легенд, переказів, пісень, про них складено безліч загадок, їх люблять і шанують. До пташиних «порад» прислу­хаються навіть люди. «Як? Чому?» — здивуєтеся ви. А справа в тім, що птахи, завдяки своєму «барометру», часто-густо підказують нам погоду. От, наприклад. Приходить місяць квітень, і люди помічають: повертаються з півдня перелітні кажани — отже, вже справжня вес­на, і значних холодів не буде. Або ще говорять: пригадай, коли вперше в році почув жайворонка. Якщо вранці й у хмарну погоду — літо буде дощове і врожайне.

Ось такі вони, наші мудрі порадники.

       2. Робота з текстом на картках

- У вас на партах   уривок тексту з одного відомого вам твору, в якому розповідається про дивовижних птахів - лебедів. Прочитайте його уважно і скажіть , яку функцію виконують виділені слова в тексті, засобом зв'язку чого вони виступають?

ЛЕБЕДІ

Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони ле­тять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Мені теж хочеться полетіти за лебедями, і тому я підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають мене своїм сну­ванням. Я стаю ніби меншим, і навколо більшає, росте й міниться ввесь світ. І вкрите білими хмарами небо, і оди­нокі скрипучі журавлі, що нікуди не полетять, і полатані зеленим мохом стріхи, і блакитнава діброва під селом, і чорнотіла, туманцем підволожена земля, що пробилася з-під снігу.

І цей увесь світ тріпоче, міниться в моїх очах і віддаляє лебедів. А я не хочу, щоб вони оддалялись від нас. От коли б якимось дивом послухали мене, зробили круг над селом і знов полетіли над нашою хатою. Якби я був чаро­дієм, то хіба не повернув би їх? Сказав би таке таємниче слово. Я замислююсь над ним. А в цей час наді мною робиться диво: хтось невидимим смичком провів по си­ньому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли. Я тягнусь догори й сам собі не вірю: від зарічки знову над нашою хатою пролітають лебеді.

 

-  Яку функцію виконують виділені слова? Що вони поєднують? Як називаються ці слова?

3. Повторення відомостей, одержаних в попередніх класах про сполучник

- А що вам відомо про сполучник?  У вас на картках є декілька ознак, які стосуються певних частин мови.  Допоможіть розібратися, які ознаки належать саме сполучнику.

Сполучник як частина мови