Конспект уроку з української літератури в 6 класі на тему: Володимир Рутківський «Джури козака Швайки»

05.02.2016 13:08

Рутківський.docx (34531)

Dzhury_kozaka_Shvaiky.pdf (5825966)

Тема. Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки»

Мета: Ознайомити учнів із першою книгою трилогії сучасного українського письменника

             В. Рутківського; поглибити знання про минуле нашого народу; розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення; прищеплювати любов до книги, виховувати повагу до славного минулого України.

Тип уроку: урок позакласного читання

Обладнання: історична трилогія для дітей В. Рутківського у трьох книгах: «Джури козака Швайки», «Джури-характерники», «Джури і підводний човен»; роздруковані окремі розділи книги  I та ілюстрації до неї.

Степ та воля – козацька доля

Народна творчість

 

Хід уроку:

I.              Організаційна частина

II.           Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

            Ми закінчили вивчати розділ «Історичне минуле нашого народу». На попередніх уроках багато говорили про козаків, про Запорозьку Січ, про кошових отаманів. А чи знаєте ви, коли вперше з’явилися козаки? Звідкіля вони взялися? Хто вони такі? Відповіді на ці питання ми сьогодні знайдемо, коли перегорнемо сторінки захоплюючої книги «Джури козака Швайки». Написав її талановитий сучасний український дитячий письменник Володимир Рутківський. Це перша книга з історичної трилогії для дітей. Видана вона видавництвом «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА». За цю трилогію автору 9 лютого 2012 року було присуджено найвищу нагороду – Національну премію України імені Тараса Шевченка.

 

III.        Актуалізація опорних знань.

 

1.                      Кого називали козаками? Де вони жили? Чим займалися?

2.                      Де жили татари і чому вони нападали на українські села?

3.                      Імена яких козацьких ватажків ви запам’ятали?

 

IV.        Словникова робота

У творах на історичну тематику часто зустрічаються застарілі слова. Автори свідомо це роблять, щоб читачі якнайкраще змогли уявити ті давні події, перенестися у ті часи. Для роботи над змістом книги нам треба знати значення деяких слів. Тому проведемо невелику словникову роботу.

Джу́ра – зброєносець при козакові; зброю чистить, коня доглядає, його за це вчать козацької справи.

Швайка – те саме, що й шило.

Уруські села (татар.) – українські села.

Ногайці, ординці – татари.

Плавні – заболочені, порослі очеретами береги річки, що затоплюються під час повені.

 

V.           Вивчення нового матеріалу

 

1.    Робота над змістом твору. Знайомство з героями. Бесіда за питаннями.

–        Коли відбуваються події?

(Перший розділ вказує, що події відбуваються в березні 1487 року.)

–        Хто такі козаки? Як про це говориться у книзі?

(У Воронівці так повелося здавна: як тільки висівали в землю зерно, найметкіші хлопці збивалися у ватагу і йшли у дніпровські плавні полювати на звіра чи ловити рибу. Раніше це називалося здобичництвом. А тепер, хоча хлопці займаються все тим же, чомусь називається козакуванням. Саньків далекий родич і сусіда дід Кібчик казав таке:

– По-татарському козак – це вільна людина, котрій і сам чорт не брат. Хоче – звіра полює, хоче – візьметься за шаблюку і йде на ногайця.)

Крім того, здобичник повинен був, повернувшись додому, десяту частку здобутого сплатити старості. А в плавнях знаходилися й такі, що хотіли поживитися за чужий рахунок.

Отже, зможемо тепер сказати, що козаки – це колишні землероби.

 

Козаки